Anabilim Dalımızdan Yeni Bir Çalışma Şimdi Yayında!
Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı’ndan Arş. Gör. Anıl Yurdakul ve Doç. Dr. Çiğdem Han Tosunoğlu’nun birlikte yürüttüğü “Exploring epistemic uncertainty in socioscientific issue-based classrooms: a study on student interaction and teacher guidance” başlıklı çalışma, International Journal of Science Education (Taylor & Francis) dergisinde yayımlanmıştır.
Çalışmanın Özeti
Bu çalışma, öğrencilerin sosyobilimsel konular (SBK) çerçevesinde yürütülen sınıf tartışmalarında epistemik belirsizlikle nasıl başa çıktıklarını ve öğretmenin rehberlik rolünü incelemektedir. Türkiye’de bir lise sınıfında yürütülen araştırmada, daha önce SBK temelli öğrenme deneyimi olmayan 24 kız öğrenciyle altı haftalık bir çevre temalı öğretim ünitesi uygulanmıştır.
Araştırmada sınıf içi etkileşim kayıtları, gözlem notları ve öğretmen görüşmeleri nitel veri olarak analiz edilmiştir. Bulgular, öğrencilerin epistemik belirsizlik karşısında eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini harekete geçiren sosyal etkileşim biçimleri geliştirdiklerini göstermektedir. Ayrıca öğretmenin kullandığı sorgulayıcı ve belirsizliği artıran soruların, öğrencilerin bilimsel bilginin sınırlarını anlamalarına ve tartışmalara daha aktif katılım göstermelerine katkı sağladığı belirlenmiştir.
Sonuç ve Katkı
Çalışma, epistemik belirsizliğin öğretim süreçlerinde bir zorluk değil, aksine pedagojik bir araç olarak kullanılabileceğini vurgulamaktadır. Bu yaklaşımın öğrencilerin bilimsel düşünme, sorgulama ve karar verme becerilerini geliştirmede önemli bir potansiyele sahip olduğu belirtilmiştir.
